Wellington - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Jacqueline Kroonen - WaarBenJij.nu Wellington - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Jacqueline Kroonen - WaarBenJij.nu

Wellington

Door: Math en Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

21 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Napier

De overtocht van Picton naar Wellington hebben we goed overleefd, ondanks de ruwe zee. Om ons heen zag je kinderen en volwassenen zo groen als gras worden Maar wij hadden net als bij de
Wales Watch nergens last van. Bij aankomst in de haven van Wellington lag weer een groot cruisschip aangemeerd, the famous Queen Elisabeth of South Hampshire. Het schijnt een heel bekend schip te zijn.
Wellington is een mooie stad. Na een overnachting hebben we de hele dag in de stad doorgebracht. De eerste bezienswaardigheid was de pharmacy voor Math. Hij heeft tijdens de farmwandeling flink wat beten van ..?? muggen? opgelopen op beide onderbenen. Bij de pharmacy heeft hij tabletten en zalf gekregen om de beten te behandelen. En dit terwijl we constant de spray op ons spuiten. Ik heb enkele kleine beetjes, niet noemenswaardig. Het is niet grappig maar we lachen toch ermee. Op dit moment zit er bij Math op elke beet, rode pimpel, een puntje witte zalf. Zijn onderbenen hebben iets weg van een vliegenzwam, rood met witte stippen. ach germ. :) Hoop dat hij vannacht weer beter slaapt.

Zoals ik al schreef Wellington is een mooie stad. Veel cultuur, oude bouw versus moderne architectuur. We hebben het Te Papa Tongarewa museum (in Maori-taal vertaald –een kostbare schat-)bezocht. Het is een prachtig ingericht en groots opgezet museum. Je kunt hier uren rond lopen en actief bezig zijn met leerrijke onderwerpen over het eiland. Je krijgt een mooie indruk van de groei van Nieuw Zeeland en de ontwikkeling die dit land heeft meegemaakt vanaf het moment dat NZ nog onbewoond was en vervolgens de settlers arriveerden. Duidelijk is wel dat het mooie groen in NZ steeds minder wordt.
Het museum is mooi opgezet. Je kunt steeds in apart ingerichte gedeeltes het leven van NZ meemaken. Het woud met al zijn dierlijke inwoners in beeld en geluid. Het onderwaterleven rondom de eilanden. De bosbranden worden gesimuleerd in geluid en beeld. Je kunt zelfs door in een klein huisje te staan voelen hoe een heftige aardbeving aanvoelt. In dit museum wordt geen entree gevraagd dat is voor ons Hollanders wel heel vreemd. Je kunt een eigen bedrag doneren voor het behoud van dit museum.
Gisteravond tijdens een wandeling langs het strand en de winkel heb ik een flinke blaar onder mijn voet opgelopen. Even een ommetje gemaakt en de verkeerde schoenen aan, tja it happens. Die begon na het slenteren door het museum op te spelen. Daarom hebben we verder een rondrit door Wellington gemaakt. Gelukkig had Math geen probleem om door de stad te rijden. Aansluitend zijn we doorgereden richting Napier en maken nu een overnachtingstop in Masterton.

Onderweg was het niet helemaal prettig rijden. Weer berg op en af met héél veel scherpe bochten en we vormden met onze camper steeds rijen auto’s achter ons. Jacqueline zit hier aan de linkerkant in de auto en kijkt dan altijd de diepte in. Ze heeft vandaag weer vaak haar ogen dicht geknepen en stevig haar armleuning vastgehouden toen wij weer langs diep , deels beboste, afgronden reden. Het is hier toegestaan dat je in Nieuw Zeeland op gewone tweebaans wegen altijd 100 km mag rijden ook de bergwegen. Bij ons is dat maximaal 80, maar deze snelheidslimiet kennen ze hier niet. 100, 70 en 50. Bij wegwerkzaamheden geven ze30 aan. Voor de duidelijkheid en geruststelling voor jullie deze snelheid houd ik niet aan vandaar ook soms de kleine files. Doe hier veel rijvaardigheid op met een grote kampeerbus. Maar het is absoluut geen straf hier te rijden. De natuur is anders dan het Zuider Eiland maar ook weer mooi.

Morgen staat het Wildlife Centre op het programma en reizen we door richting Napier.

• 21 Februari 2011 - 08:49

Gert:

Leuk om de ochtend te beginnen met een verhaal van jullie. Jullie hebben al aardig wat kilometers gemaakt. ben benieuwd hoe deze kant van Nieuw Zeeland zal bevallen. Het weer is er in ieder geval weer aangenaam!

• 21 Februari 2011 - 09:56

Peter En Henny:

Kunnen jullie dadelijk thuis nog wel wennen nadat jullie dit moois gezien hebben? Groetjes.

• 21 Februari 2011 - 14:30

Mam En Alex:

Ik heb in de regio van Wellington heb ik gewoond maar alles zal wel totaal veranderd zijn,veel moderner natuurlijk.
    Groetjes xxx

• 22 Februari 2011 - 08:54

Iris:

Wat leuk om jullie verslag te lezen! Ben helemaal jaloers. Fijn om te lezen dat jullie in elk geval niet meer in Christchurch zitten op dit moment. Heel veel plezier nog! Geniet!

• 10 Maart 2011 - 21:53

Linda:

He Jacq en Math,

Het is heel leuk om zo jullie verhaal te lezen...ik heb het destijds ouderwets in een boekje gedaan...en mijn mails aan familie zijn verloren gegaan....Daarom is het hartstikke leuk om bij het lezen in mijn hoofd mijn eigen foto's en herinneringen voorbij te zien flitsen...jullie zijn bijna terug...maar het verslag kan zo het album in...groetjes Lin