Van West naar Oost, van Zuid naar Noord - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Jacqueline Kroonen - WaarBenJij.nu Van West naar Oost, van Zuid naar Noord - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Jacqueline Kroonen - WaarBenJij.nu

Van West naar Oost, van Zuid naar Noord

Door: Math en Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

18 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

Voordat we naar het oosten vertrokken zijn we vooraf naar de kustplaats Carters beach gereden en de seals, zeehonden met hun jonge te zien op de ruwe rotsen aan de kust. Enkele jonge zeehondjes lagen op de rotsen te genieten in de heerlijke zon andere waren aan het ravotten in het woeste water. Je kon duidelijk de afbakening van hun terrein zien omdat daar grotere zeehonden op de uitkijk lagen in het water. De zeehonden waren voorzien van een kleurenchip. Hieraan kon men de aantallen en ouderdom van de dieren bepalen. Het was een mooi gezicht om te zien hoe ze in hun eigen natuurlijke omgeving kunnen opgroeien.

De omgeving en natuur richting het oosten is wezenlijk anders dan het zuid westen van het Zuider Eiland. We zagen veel gele en dorre oppervlakten en bergen. Af en toe leek het als of we qua kleur in de Sahara reden. Hoe kan het anders we reden natuurlijk weer achter een kudde schapen die van weiland verwisselden. Je zag wel meer Alpaca’s in de weilanden die ook voor de vacht een goede inkomstenbron is. Het was een tocht van ruim 300 km door berg en dal, bochten en golvende lange wegen.

De lange zit werd uiteindelijk beloond. In de verte zagen we de bebossing de Pacific Ocean nader bij komen. Het water was stralend licht blauw gekleurd met een witte schuimkraag van golven. Het was prachtig weer met een flinke oostenwind. We hebben een meningsverschil over licht blauw en turquiose :). Maakt niet uit het was in ieder geval een betoverd welkoms beeld in Kaikoura.

Wales watch
Tja wat moeten we daar over vertellen, in een woord amazing. Voor die gene die ons kennen..ga je met de Kroontjes op stap dan maak je iets aparts mee.. :) :)
Er stond een sterke wind 25 Kn met seasicknis warning. Nee hoor,..daar hadden wij geen last van. Maar hoe maak je een foto van twee walvissen als het schip op en neer gaat op de flinke golven? Nou… ze zijn gelukt. Prachtige foto’s en zeker van de bekende staarten bij het duiken van de walvissen na hun rust van ongeveer 10 minuten.
Toen kwam de unieke maar vervelende melding voor het personeel. Dicht bij de South Bay dreigde een baby orka aan te spoelen omdat deze in een vissersnet verstrikt was geraakt. De reddingsactie werd vanaf de kust ingezet en onze boot ging ter ondersteuning richting South Bay. Het was een geluk (voor ons) bij een ongeluk (voor de orkababy). We zagen een hele familie van meer dan 7 orka’s om het jong heen zwemmen. Het leek alsof ze naar de kust waren gekomen om de menselijke hulp in te roepen. Het jong werd omsingeld door twee kleinere bootjes en onze boot. Zo konden de hulpverleners nadat ze het jong rustig hadden benaderd bevrijden van het vissersnet. Iedereen was blij en zo zagen we de Orka familie, na de nodige foto’s en film te hebben gemaakt, weer richting oceaan zwemmen. Poehoe, spannend en indrukwekkende belevenis. En dit nadat de vorige vaart een restitutieformulier mocht invullen omdat ze geen walvissen hadden gezien en de cruise na ons was geannuleerd omdat het te stormig werd op zee. Hadden we even mazzel :)

Terwijl we dit verslag schrijven is het hier, vrijdag 18 februari 18.30 en bij jullie 07.30. We zijn vanochtend met 28 graden gearriveerd op de Smith Farm in Linkwater. Onderweg naar de camping reden wij langs de haven van Picton, waar op dat moment een gigantisch cruiseschip aangemeerd lag. Even later kwamen ook twee ferry’s binnen. De ontvangst op de camping was hartelijk en het is hier heerlijk rustig. Ze boden ons twee heerlijke warme muffins aan, die ons goed smaakten. Jan, Monique we staan links op de weide naast de facilities :). We hebben vandaag genoten van de Marlborough Sounds en als lunch in Havelock, de voor hier zeer bekende, grote ‘groene’ mosselen gegeten. Morgenochtend zullen we voordat we de Smith Farm verlaten de Farmwandeling volgen door de weilanden naar de waterval om vervolgens om 13.10 uur de oversteek te maken naar het Noorder Eiland.

Zuider Eiland je bent prachtig,.. Noorder Eiland here we come….

• 19 Februari 2011 - 09:39

Phily:

wat een mazzel hebben jullie gehad. Super leuke belevenis. Ik wacht met spanning het volgende reisverslag af.

Doei Phily

• 19 Februari 2011 - 10:20

Jan En Monique:

Jullie hebben het echte Kiwi-gevoel al helemaal te pakken. We vinden het heerlijk dat jullie zo genieten. En wat een belevenis daar bij de walvissen. Ongelooflijk. Jan en ik zijn weer helemaal terug in NZ. Math, je hebt al een New Zealand outfit aan! Super.
    Geniet verder van het Noorder Eiland en hou het gevoel vast. Trouwens dat raak je nooit meer kwijt!

• 19 Februari 2011 - 10:53

C&C:

Geweldig wat een belevenis.
    Leuk om jullie enthousiaste verhalen te lezen.
    Mooie foto's.
    Geniet ervan en tot volgend verslag

Christel

• 19 Februari 2011 - 10:56

Mam En Alex:

Wij zijn gewoon jaloers op jullie,
    wat is dit prachtig alle maal.
    Alex krijgt heimwee nu hij dit terug ziet.

Groetjes xxx

• 19 Februari 2011 - 12:16

Jeanny En Joep:

Het verhaal van de orka's en walvissen doet je wensen ook in NZ te zijn...
    Topfoto's ook weer.

Jeanny xxx

• 19 Februari 2011 - 12:49

Vera:

hallo wat een ongelooflijk verhaal van die die orka te gek dat de baby gered is uniek om zoiets mee te maken.

ik lees jullie verslagen met open mond.

gr Vera

• 19 Februari 2011 - 13:07

Karen:

Mooie verhalen met super mooie foto's!
    Ik moet collega's van jullie in Orbis regelmatig op de hoogte houden, maar is moeilijk te omschrijven hoe mooi de foto's eruit zien...

Dikke kus Karen & Maurice

• 19 Februari 2011 - 13:11

Anke:

Alpaca's! Net als in McLeod's Daughters. Wat eens schattige diertjes! :P

Mooie beelden van de orca's!

En pap, die outfit staat je goed!
    Maar niet te veel wennen aan NZ hè ;)

Liefs xxx

• 19 Februari 2011 - 17:27

Gert:

De dochters worden al onrustig, bang dat jullie willen blijven. Ik opende vanmorgen de laptop en zag als eerste een advertentie om campers te huren in Nieuw Zeeland. Is dit een teken? Misschien toch na afloop van jullie vakantie eens praten ;-). Ik krijg ook zin om weer op vakantie te gaan. Zeker na zulke verhalen en foto's.

• 19 Februari 2011 - 20:11

Monica En Sjef:

Verslag en foto's waren weer fijn om te bekijken. Mathje was een beetje vreemd in die outfit, maar we verheugen ons op de eerste actiefoto's van hem tussen de orka's. Kan niet uitblijven, althans lijkt ons...
    Grjts

• 20 Februari 2011 - 07:10

Lia:

Wat mooi dat jullie dit ook hebben kunnen mee maken. Bij ons is het Walvis seizoen tussen Maart en Augustus. Ze zullen wel op weg naar ons zijn. Gaan jullie ook vissen onderweg? Mijn schoonzoon, Travis gaat met mijn kleinkinderen op het weekend en vandaag hebben ze een hele maaltijd gevangen. Ook danks een oostewind die de zee mooi plat houd. Ik begin me echt op jullie bezoek te verheugen. Nog veel plezier!!!! Liefs, Lia.