Wat een verschillende natuurwonderen - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Jacqueline Kroonen - WaarBenJij.nu Wat een verschillende natuurwonderen - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Jacqueline Kroonen - WaarBenJij.nu

Wat een verschillende natuurwonderen

Door: Math en Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

15 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Westport

Route van Wanaka naar Frans Jozef Glacier (14-2) en Westport (15-2)

We hebben nu al een paar daagjes perfect weer. Wel in de nacht regen gehad maar daar hebben wij geen last van. Alleen heeft de nachtelijke regen effect op onze bezoekjes bij enkele natuurbezienswaardigheden zoals je zo meteen zult lezen.
De tijd vliegt. Moesten ons vandaag weer even afvragen welke dag we leven en hoeveel dagen we nog te besteden hebben op het zuider-eiland.
Vandaag houden we de vaart erin we moeten namelijk 304 km afleggen. Helaas kunnen wij niet zoals Jan en Monique en Andre en Josette (welke reisverslagen we inmiddels ook lezen) geen meerdaagse verblijven in een regio inplannen. We willen graag zoveel mogelijk zien binnen ons tijdsbestek, daarom houden wij het vaak makkelijk en zoeken een Top 10 camping op. Dit zijn mooi verzorgde campings en niet duur. We willen uiterlijk 21/22e de oversteek maken naar het Noorder-eiland.

Vandaag was een hele dag in het teken van wandelen, natuur en doorrijden. We zijn vanochtend vroeg in Wanaka vertrokken om de Blue Pools te bekijken. Deze liggen op de route richting de Haast Pas. Na een korte wandeling door het bos kwamen we bij de pool, helaas door de hevige regen van afgelopen nacht was deze niet zo mooi blauw als beschreven maar meer groen. Toch lekker even gewandeld door het woud wat altijd weer een mooie wandeling is.
In totaal ongeveer 3 uur gewandeld door de wouden en mooie watervallen gezien. Een wandeling door het regenwoud is prachtig. Diverse bomen en volop varens, varens en nog eens varens. Zelfs zo hoog als een boom.
Een wandeling door het regenwoud kun je je als volgt voorstellen. Door het vocht dat er hangt en van de bomen druppelt wordt je beneveld. Je ruikt een heerlijke geur van groen en water en daar doorheen hoor je bosgeluiden van krekels, vogels en het ruisen van water dat overal om je heen het dal opzoekt om uiteindelijk in een meer of rivier uit te monden. Voor de rest is er veel rust. Op sommige plaatsen hoor je op afstand al het wilde ruisen van het vallende water uit de bergen. Door de regenval van de afgelopen nacht leek het net of het water uit alle spleten liep. Ook tijdens onze tocht richting Haast zagen we onderweg volop watervalletjes in de hellingen langs de weg naar beneden komen. Soms leek het net of het bos water spuugde. Een groen deken van bomen en struiken met witte lijnen van watervallen.
Na Haast zijn we langs de kust gereden richting onze eindbestemming voor vandaag, Frans Jozef Glacier. Voordat we de camping opzochten zijn we nog naar Lake Matheson geweest. Dit meer is het motief voor ansichtkaarten van het gletsjergebied. Je ziet de reflectie van de bergen, MT Cook en MT Tasman. Tijdens de wandeling om het meer kun je op meerdere plekken de prachtige reflectie van het woud, lucht en bewolking zien. (View of views) Een ideale decor voor Romantici!!
Kortom het was vandaag een prachtige dag, qua weer, natuur en route. (Heb een man die heel graag en erg goed hier in Nieuw Zeeland rijdt.)

Van Frans Jozef Glacier naar Westport
Na in het Frans Jozef Glacier te hebben overnacht hebben we in de ochtend de Gletsjer bezocht. Enorm om te zien hoe het groene woud en het sneeuwijs zo kort naast elkaar liggen. Het ziet er niet mooi wit uit onderaan meer grijs groenig ijsmassa. Het witte sneeuwdek zag je hoog boven in de top die helemaal zichtbaar was bij een prachtige helder stralend blauwe lucht. De gletsjertong mond uit in een brede woestenij van rotsen en steenblokken, waar stroompjes van smeltwater hun weg zochten.
In een klein dorpje Ross, een oud goudzoekers dorpje hebben we een kleinigheidje gegeten en cappuccino gedronken voordat we de route langs de kust voort zetten naar Punakaiki. De temperatuur was wezenlijk aan het veranderen. De lange broeken werden ingewisseld voor korte- en t-shirts met korte mouwen. Dat is een gemak dat je alles bij de hand hebt!
Volop smeren voor de zon en middel spuiten tegen de sandflies. Math heeft 6 beetjes opgelopen en zelf ben ik de dans ontsprongen, NOG GEEN ENKELE.

Bij Punakaiki hebben we de pancake rocks en blowhole bezocht. Het wordt misschien een beetje saai maar ook dit was weer een prachtig natuurevenement. Gelaagde kalksteen formaties, door de natuur zijn de lagen gevormd je zou haast zeggen dat dit hoge breeksteenmuurtjes zijn die wij in onze tuinen bouwen. Maar hier heeft de mens niet de hand in gehad. De Tasman zee is nu weer hard op weg deze rotsen door het geweld en kracht van het water af te breken. Dit is onder andere duidelijk zichtbaar in de blowhole. Hier spuit het water, tenminste als het vloed is en slechter weer, meters hoog door een hole naar boven. Hebben we goed weer is het ook weer niet goed :).
In Westport hebben we overnacht op een Top 10 camping. Om op woensdag na alle natuurwonderen richting de oostkust af te reizen.

• 16 Februari 2011 - 10:48

Thibault:

Wat een natuur daar, echt geweldig!!!

• 16 Februari 2011 - 13:05

Anke:

Jeej weer een verhaal! :D

Fijn om naast de eigen verbeelding wat foto's te gebruiken bij het verhaal :)

Liefs xxx

• 16 Februari 2011 - 14:07

Lia:

Goed te horen dat het jullie goed gaat en dat je van de mooie natuur kunt genieten. Wij hebben vandaag 42 graden in de schaduw gehad, dus ook korte broeken en t-shirt weer. Zo te horen lukt het goed met auto rijden.
    Lieve groetjes en...
    Veel plezier!!

• 16 Februari 2011 - 15:13

Gert:

Ik ben weer helemaal bij. Ben blij dat af en toe de zon schijnt zodat je wat kunt bruinen. Tot het volgende verhaal!

• 16 Februari 2011 - 15:14

• 16 Februari 2011 - 15:16

Gert:

Ik stotter een beetje. Twee keer hetzelfde zinnetje krijg je als je laptop blijft hangen ;-)

• 16 Februari 2011 - 16:13

Mam:

oooooch wat mooi alle maal.Ik zit hier
    met open mond te kijken naar de mooie opnames,wat een prachtige
    natuur.
    Nu kan ik begrijpen dat Alex mij altijd
    N.Z.wou laten zien.Wat een prachtige
    reis.

Groetjes Mam en Alex xxx

• 16 Februari 2011 - 18:08

Jeanny En Joep:

Wat een prachtige foto's weer, echt toppie! Het is net of we een beetje met jullie mee zijn op reis, leuke verslagen...

xxx Jeanny

• 16 Februari 2011 - 18:41

Ger En Mia:

Wat een leuke verhalen van jullie en de foto's zijn echt prachtig.
    Geniet ervan en we wachten met plezier op jullie nieuwe verslag.
    Zo blijven we in ieder geval een beetje op de hoogte van wat jullie meemaken.

Groetjes uit Reijmerstok.

• 16 Februari 2011 - 19:22

Jan En Monique:

Heerlijk weer meegenieten en iedere keer weer benieuwd hoe jullie het ervaren. Er komt nog genoeg moois, daarvoor hoeven jullie niet te haasten. Kijk eens uit naar kampeerplaats Smith-Farm echt iets voor jullie (tussen Nelson en Picton), om te genieten in de Marlborough Sounds. Groet

• 18 Februari 2011 - 17:24

Sjef En Monica:

Hallo Kroontjes,
    We zijn er vandaag eens rustig voor gaan zitten. Zo te horen gaat het jullie heel goed en het ziet er allemaal prachtig uit. Geniet ervan en we melden ons weer.