Orewa Beach en Auckland (laatste verslag uit NZ) - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Jacqueline Kroonen - WaarBenJij.nu Orewa Beach en Auckland (laatste verslag uit NZ) - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Jacqueline Kroonen - WaarBenJij.nu

Orewa Beach en Auckland (laatste verslag uit NZ)

Door: Math en Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

04 Maart 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

Na een flinke strandwandeling hebben we de middag lekker lui doorgebracht achter een boek. Het was inmiddels begonnen met regenen. Aan het eind van de middag zijn we nog snel naar een schapenfarm gereden voor een cadeautje voor Jeanny. Dit hadden we gezien bij ons bezoek in Queenstown aan de schapenfarm en na enige twijfel niet gekocht. Toch hadden wij er tot nu toe spijt van en grepen onze kans toen we zagen dat een schapenfarm in de buurt was. Wat het is kan ik helaas niet vermelden. Het is immers een cadeau, verrassing…Jeanny nog even wachten en dan krijg je jouw verjaardagscadeau. Nu maar hopen dat je het leuk vindt.

Bij de receptie van de camping informeerde men ons dat we het beste met de bus naar Auckland konden gaan. Een uur met de bus retour voor 10 NZ dollar pp. Eenvoudig en een stuk goedkoper dan het parkeren van de camper in de stad.
De busrit was eigenlijk een mooi extraatje. Zo zagen we de omgeving van Orewa en konden gezellig de mensen van verschillende culturen in de bus observeren. De buschauffeur was meteen zo vriendelijk ons e.e.a. uit te leggen over de heen en terugreis en dat het ruim 1 uur zou duren voordat we in Auckland aan zouden komen. Hij kwam meteen met een timetable waarop hij aanwees hoe laat wij de bus terug konden nemen. Hij zag natuurlijk meteen dat wij toeristen waren. :). Men gaat hier veelal casual gekleed. Velen stapten zelfs op blote voeten in de bus. Dit was ons al eerder opgevallen, mensen lopen hier veel op teenslippers of op blote voeten.
In Auckland zijn we eerst met de Hop on Hop off bus door de stad gereden om vervolgens uit te stippelen bij welke bezienswaardigheden we de volgende ronde uit zouden stappen. Het is een indrukwekkende en schone stad. Rondom Auckland liggen honderden jachten, zeilboten en zelfs weer een cruiseschip lag aangemeerd. De Mt Eden, met prachtig aangelegde parken en boven op de top van de berg, een diepe krater, waardoor je duidelijk wordt herinnerd aan het feit dat Auckland is gebouwd op een nog potentiële actieve vulkaan. Deze krater is inmiddels begroeid met gras maar de diepte is een beetje aangrijpend. We vragen ons af waar de Nieuw Zeelanders de moed vandaan halen. Vulkanen, bewegende aardkorsten die aardbevingen veroorzaken en niets is voorspelbaar ondanks de seismologische meters waarmee men alles in de gaten probeert te houden.

De Holy Trinity Cathedral lopen we binnen en verbazen ons van de omvang die je van buiten niet zou verwachten. De kerk is inricht voor bijeenkomsten en Choral Music. De reden van deze inrichting is dat het grootste deel van de hier wonende bevolking oorspronkelijk afkomt van polonisië. Hier kunnen zijn hun culturele bijeenkomsten houden. In het centrum van de kerk wordt onze aandacht getrokken voor een foto van Christchurch na de aardbeving van vorige week. Naast deze Kathedraal ligt de voormalig (kleine) kathedraal, St. Mary’s Church, helemaal gebouwd uit hout en sfeervol om te zien van binnen. Al is de uitvoering van het geloof hier anders dan het onze, ze branden wel kaarsjes voor stille momenten van aandacht waar ook wij gebruik van maken.

De grootste en hoogste bezienswaardigheid hebben we tot het laatste bewaard, De Sky Tower. Deze is 328 m. hoog en wij zijn naar het hoogste punt geweest waar je mocht komen, 220m. Ja hoor, wij…. Math is mee geweest ondanks zijn hoogtevrees. Als hij maar niet recht naar beneden keek en enkel in de verte was het goed te doen. Ben trots op hem dat hij me niet alleen heeft laten gaan!

Het waren (bijna) vier prachtige weken waarvan we elke dag hebben genoten van de natuur, cultuur, het heerlijke weer en de bevolking. Onvoorstelbaar hoe vriendelijk men hier overal is. Iedereen is behulpzaam en de sfeer is zeer gemoedelijk. Ga maar eens een boodschapje doen. Waar ze je in Nederland de boodschappen z.s.m. weer in de kar laten zetten, hier worden de boodschappen rustig voor je ingepakt in zakken en gesorteerd op aard van artikel. (Moest weer even denken aan het verhaaltje van Ben bij de Aldi…). Sta je op een kruispunt te zoeken dan komt er graag een locale bewoner op je af met de vraag of hij/zij je de weg kan wijzen. Zelfs de bussen die niet in dienst zijn wensen je via hun verlichte letterbalk ‘have a nice day’. En stapt men hier uit de bus bedankt men de chauffeur voordat men uitstapt.

Vandaag is onze laatste dag in Nieuw Zeeland. We hebben onze spulletjes in orde gebracht, een wasje gedraaid en hebben tot slot en strandwandeling gemaakt. Het is bewolkt en af en toe wil een verloren druppel regen vallen. Lekker weer dus om in te pakken en door te reizen.

• 04 Maart 2011 - 07:06

Karen:

Laatste dag in NZ... op naar Australië!
    Ben benieuwd naar foto's van Australië en van de familie natuurlijk. Iedereen de groetjes en geniet van jullie laatste week van deze geweldige vakantie!

Liefs Karen en Maurice

• 04 Maart 2011 - 07:20

C&C:

Het zijn mooie verhalen en prachtige foto's van NZ. Nu op naar Australië.
    Geniet en wij volgen jullie graag nog even mee.

Groetjes
    Christel en Chantal

• 04 Maart 2011 - 08:03

Anke:

Wordt het een emotioneel afscheid van N-Z? Kan me er wel wat bij voorstellen aangezien er hier wel wat emoties worden opgeroepen bij het laatste verhaal (in samenhang met de andere) en de foto's...

Zeggen jullie tot ziens? Wat dan ga ik mee hoor! :P

Goeie vlucht naar Australië! Normaal zouden we zeggen Land Down Under.. maarja daar zijn jullie al :)

De reistijden in het reisschema zijn dat jullie of onze tijden?

Opa en oma kunnen het verhaal nog even niet lezen, want die belden gisteren dat hun muis kapot is! Maar ik ga vanavond een nieuwe muis brengen dus dan zijn ze weer up-to-date!

Liefs xxx

• 04 Maart 2011 - 09:11

Gert:

Nieuw Zeeland, een geweldige ervaring rijker. Op naar nieuwe indrukken in Australië. Ben benieuwd of het land veel anders is dan Nieuw Zeeland. Je hebt nog lekker 9 dagen te gaan om dat te ervaren.

• 04 Maart 2011 - 13:45

Monique :

Ik schiet vol...Het is alsof ik weer opnieuw afscheid moet nemen van dit prachtige land en van deze prachtige bevolking. Bedankt voor het meereizen.
    Veel plezier in Australië.

• 04 Maart 2011 - 16:04

Lia:

Het is heel leuk om met jullie mee te kunnen reizen. Ik denk dat jullie met plezier terug kijken naar de avonturen in New Zealand. Vandaag heb ik alles klaar gemaakt voor jullie. Alles is schoon en netjes. Morgen gaan we naar mijn moeder en John voor het avond eten en dan naar het vliegveld, jullie ophalen. Het is hier 38 dagen boven de 30 graden geweest en er komt nog een week bij hoor ik. Dus, korte broeken weer. Goeie reis!!

• 05 Maart 2011 - 07:54

Jeanny En Joep:

Ben erg benieuwd naar mijn verjaardagskadootje, hebben jullie wel rekening gehouden met onze beperkte ruimte in de tuin, als ik lees dat jullie het cadeau op een schapenfarm hebben gekocht?
    Heel veel plezier in Australië en de groeten aan iedereen!
    Liefs Jeanny

• 05 Maart 2011 - 18:02

Mam En Alex:

Wij zijn weer up-to-date
    Rens en Anke zijn geweest en hebben
    een nieuwe muis aangesloten.
    En camera.
    Zo kunnen wij jullie verslag weer lezen
    en foto's bekijken.
    veel plezier in Australie.

Goetjes xxx

• 05 Maart 2011 - 20:42

Ger En Mia:

Hallo Jacqueline en Math,

Alweer hele leuke verhalen en prachtige foto's en nu op naar Australië;
    of zijn jullie er inmiddels al?
    Have a nice week in Australia.

Groetjes, Ger en Mia

• 06 Maart 2011 - 10:03

Theo En Thea:

Prachtig wat hebben we genoten van het prettig n.z. verslag.
    Wij wensen jullie een fijne (dat weten wij zeker) week in Australie de groeten aan iedereen en aan jullie Theo en Thea

• 06 Maart 2011 - 21:23

Yvonne Holsgens:

Hallo Jacqueline en Math,

Hartstikke bedankt voor de leuke
    (grote!!) verjaardagskaart!!

We waren en paar dagen "gevlucht" naar Frankrijk om mijn verjaardag te "vieren" en toen we thuiskwamen vond ik de reuze kaart in de bus.

Heel leuk dat jullie er aan gedacht hebben.

Zo te lezen hebben jullie een fantastische vakantie en een hele ervaring achter de rug.
    Geniet er nog maar even van, zou ik zeggen.

Hoop dat jullie een veilige thuiskomst hebben en we spreken elkaar als jullie weer thuis zijn.
    Veel liefs en nogmaals bedankt!!

groetjes Yvonne xxx

• 07 Maart 2011 - 08:28

Josette En André:

Raad eens waar wij jullie bericht lezen? Top Tien in Orewa beach. Over toeval gesproken. We wensen jullie nog een fijne tijd in Australië en zien jullie graag in Stein of Beek terug. 't Was me toch gezellig he op de boot en erna !!

• 08 Maart 2011 - 14:15

Henk W:

Math en Jacqueline. Ik heb met aandacht jullie reisverslagen telkens weer gelezen. Jullie hebben veel ondernomen en zeer veel gezien. Leuk om het zo te volgen! Het nodigd uit om ook eens te doen. Wie weet wat de toekomst brengt. gr Henk