Van Dunedin naar Queenstown… - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Jacqueline Kroonen - WaarBenJij.nu Van Dunedin naar Queenstown… - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Jacqueline Kroonen - WaarBenJij.nu

Van Dunedin naar Queenstown…

Door: Math en Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

12 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Queenstown

De tijd vliegt..het is nu in Nieuw Zeeland, Queenstown, zaterdag 12 februari, 21.30 uur. Het was een mooie zonnige dag. Echter terwijl wij dit schrijven beginnen de druppels weer zacht op onze camper te vallen. Snel weer even bijschrijven voor jullie en ons natuurlijk als we weer thuis zijn. We ontvangen leuke reacties van jullie via de site en ook per mail. Daar zijn we heel blij mee. We kijken elke avond uit naar jullie reacties. Voor het weekend een langer verhaal dan zijn we weer helemaal bij.

Afgelopen dagen hebben we de volgend route afgelegd van Dunedin, Invercargill, Te Anau, Lumsden naar Queenstown waar we vanavond op een Top 10 camping slapen.

De route naar Te Anau
Vanuit Dunedin zijn op donderdag 10 februari vertrokken richting Te Anau. De route via het uiterste zuidpunt van het Zuidereiland. Helaas reden we daar de regen in. We hebben The Edge of the World bezocht en omdat het flink stormde, Jacqueline kon nauwelijks recht blijven in de sterke wind, zijn we weer lekker terug in de camper geklommen. Genietend van wat de natuur ons bood zijn we doorgereden naar Te Anau.
Onderweg nog enkele kleine stops gemaakt en 10 minuten achter een schaapskunde aangereden die via onze route van weiland gingen verwisselen. Het was een mooi gezicht al die wollen kontjes voor ons uit waggelend. Leuk om te zien hoe één hond de hele kudde in bedwang hield en naar het weiland bracht. De “herder” eigenaar, reed op zijn gemakje in zijn rode jeep achter de kudde aan. We lieten ons verleiden om naar de watervallen van de Niagara Falls te gaan kijken. :):) We vonden het al gek dat iedereen met een big smile terug kwam van de route :):). Volgens mij was de naam spottend bedoeld. De ‘watervallen’ bestond uit een stroompje water over kleine rotsen en na 15 minuutjes was de route ten einde. We schoten in de lach en liepen ook met een big smile toen de volgende toeristen in wandeluitrusting het bos in liepen.
Het zit ons vandaag niet helemaal mee, storm op het strand en geen hoge watervallen, duidelijk verkeerde keuzes gemaakt langs de zuidelijke route. Ik hoor de kenners onder jullie al roepen…”jullie hadden naar ??? moeten gaan”. We weten nu beter maar helaas te laat volgende keer beter. Desondanks hebben we veel lol gehad. Op naar een nieuwe uitdaging Te Anau!
In Te Anau was het de hele dag al prachtig weer. Gelukkig konden wij nog even van de zon genieten tijdens een avondwandeling langs het rustig kibbelend water van Lake Te Anau.

Milford Sound
Milford Sound was gewoonweg prachtig. We hadden een mooie zonnige dag te pakken na dagen regen in Milford Sound. Het regent hier gemiddeld 200 dagen per jaar dat levert 6000 mm water per jaar. Het is ook een hele grote tuin met veel bomen en planten die het zonder deze grote hoeveelheid regen niet zouden overleven, grapte de gids. We zijn vroeg in de ochtend met de eerste boot mee geweest. Voor Milford Sound zeker een aanrader want na 10.00 stoppen hier volle bussen met toeristen. De schipper zette regelmatig de motoren uit. Enkel rust, het klateren van water en de geluiden uit de regenwouden. Het was volop genieten. De gids hoopte steeds dat de dolfijnen ons zouden begroeten maar helaas geen dolfijnen vandaag, waarschijnlijk door het slechte weer de afgelopen weken. Wel hebben we zeehonden en diverse vogelsoorten gespot. In Milford Sound hebben de sandflies blijkbaar hun hoofdkwartier. Gelukkig hebben wij daar niets van gemerkt. Goed spul…die spray.

Op de terugweg zijn we gestopt bij The Chasm, een korte wandeling door het regenwoud met een bezoek aan de waterval. De stenen lijken kunstwerken van staal maar het zijn kunstwerken van steen gevormd door de kracht van het water dat de berg af komt. Bomen begroeid met mos, diverse soorten varens en helder blauw water dat door het bos in de diepte is te zien. Een lust voor je ogen en oren en wederom de rust die er om je heen is.

De route naar Queenstown
We zijn langs het meer van Manapouri gereden richting Queenstown. Onderweg in een klein dorpje Mossburn, ons zelf getracteerd op een heerlijke cappuccino met scone en een prachtig boek over NZ gekocht. We vervolgen onze route naar Coronet Peak op 1600 m. Aan de grote lege parkeerplaatsen en een station van een kabelbaan, restaurant en zonneterras, kunnen wij opmaken dat het hier in het skiseizoen een druk bezochte skipiste is.
Een kort bezoekje aan Arrowstown, een liefdevol gerestaureerd goudzoekers stadje. Dit stadje ligt in een bergketen met okerkleurige velden met beemdgras. Dit gras noemen ze hier het onkruid waar je niet van afkomt. De hoofdstraat lijkt op een filmset van een Western met oude huisjes, winkeltjes en bars.
Queenstown is een mooie maar zeer toeristische plaats aan Lake Wakatipu. Volgens de Maori zou de reus Matau erin slapen met zijn knieën tegen Queenstown, zijn voeten bij Kingston en zijn hoofd bij Glenorchy. (hoe zit die nou die grote man? hahaha). Feit is dat de waterspiegel elke paar minuten 10-12 cm. stijgt en daalt. Dit komt niet door de hartslag van de reus maar door de wisselende atmosferische druk boven het 293 vierkante km. metende meer. We zullen hier morgen een rondvaart maken met de TSS Earnslaw, een bejaarde stoomboot uit 1912 die nog met kolen gestookt wordt. Hoop dan niet tegen de tenen van de reus aan te varen. :)
Tijdens deze rondvaart zullen we de schapenfarm van Walter Peak bezoeken en krijgen we een demonstratie schapen scheren. Aansluitend zullen we de toeristische omgeving weer snel verlaten en de schone natuur van de West Coast opzoeken. Wordt weer tijd voor een mooie wandeling.

• 12 Februari 2011 - 09:48

Anke:

Alles wat ik kan denken als ik lees en foto's bekijk, is: WAUW!

Echt mooi om te lezen en zien hoe het daar is.

Nóg 4 weken te gaan! ;)

Liefs xxx

• 12 Februari 2011 - 10:10

Gert:

Mooie foto's met prachtige kleuren. Wat een geweldige indrukken. Campertje viel me een beetje tegen. Ik had zo'n lel van een camper verwacht. Weet ook niet hoe ik hierbij kom maar deze is wel iets praktischer:-)

• 12 Februari 2011 - 10:18

Phily En Loe:

Inderdaad. Super om het zo gedetailleert mee te maken. Ik moet je wel teleurstellen. De Niagara Falls heb ik gezien en mee gemaakt. Dat was echt niet om te lachen. Wat een geweld denderde daar na beneden. En de bootjes zaten er midden in. Ligt in Canada, vandaar dat het bij jullie rustig was. :)
    Genioet er maar met volle tuigen van.
    Liefs Phily

• 12 Februari 2011 - 12:45

Annette:

Met plezier lees ik jullie verslagen.
    Kan me voorstellen dat jullie volop genieten! Mooi landschap op de foto´s!
    groetjes, Annette

• 12 Februari 2011 - 14:32

Saskia :

Leuk om zo met jullie "mee te reizen"!
    Geniet ervan
    Groetjes oet Sjummert Saskia

• 12 Februari 2011 - 15:38

Jeanny En Joep:

Wat een geweldig mooie foto's van jullie reis, ze geven een goede indruk van alle prachtige dingen die jullie zien!!
    Joep is inmiddels weer terug uit India, dat is ook allemaal goed verlopen gelukkig. Geniet nog van al het moois dat jullie te wachten staat de komende tijd.
    xxx Jeanny

• 13 Februari 2011 - 11:45

Jos En Diane:

Wouw wat gaaf allemaal!

Leuk om jullie zo te volgen........

Geniet maar lekker daar, het druilerige weer hier verveelt ook snel!

x Jos en Diane

• 13 Februari 2011 - 21:39

Mia En Wiel:

geweldig om jullie te volgen,bedankt nog voor het kaartje aan wiel!groetjes mia.

• 14 Februari 2011 - 10:25

Alex:

Ik heb jullie toch gezegd da N.Z. een
    reis waard is.
    Dus geniet er van ,zolang het duurt.
    Jullie schreven waarom ik er niet ben
    blijven wonen maar dan had ik mam
    nooit ontmoet.
    Dus liever met mam in de nederlandse regen dan alleen in de N.Z. natuur.

Groetjes en tot ziens .Mam en Alex xxx

• 14 Februari 2011 - 12:52

Vief:

Leuk hoor, om al die reisverslagen te lezen en die prachtige foto's te zien! Geniet er maar van daar!

Groetjes,
    Vief

• 14 Februari 2011 - 13:35

Brigit Ringens:

Hey Jacqui en Math,
    zo te lezen hebben jullie 't super. Wat 'n ervaring, ik lees met veel plezier jullie verslag (op 't werk natuurlijk).
    Ik heb vanalles te vertellen, maar dat zet ik nu op mail.

Groetjes,
    Brigit.

• 15 Februari 2011 - 16:09

Karen:

we lezen met alle plezier steeds jullie verhalen, klinkt allemaal zo geweldig en dan ook nog de foto's erbij echt Super!

kijken uit naar de rest van de verhalen en foto's

Liefs xx Karen & Maurice

• 15 Februari 2011 - 19:16

Chel Cox:

Geweldig lijkt het me daar wanneer ik dit allemaal lees.Geniet er van.Blijf jullie volgen. Groeten, Chel