Napier en de zwarte dag voor Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Jacqueline Kroonen - WaarBenJij.nu Napier en de zwarte dag voor Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Jacqueline Kroonen - WaarBenJij.nu

Napier en de zwarte dag voor Nieuw Zeeland

Door: Math en Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

22 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, Napier

De route van masterton naar Napier
Vanochtend (21-02) zijn we uit Masterton vertrokken richting Napier. Onderweg zijn wij voor Eketahuna bij het Pukaha Mount Bruce National Wildcentre gestopt en hebben daar een wandeling door het park gemaakt. Hier zijn door de ontbossing en menselijke opmars een aantal bedreigde papegaaiachtige en andere vogelsoorten ondergebracht, m.n. de Kiwi. Omdat dit nachtdieren zijn, kun je ze overdag niet zien. Wel hebben wij mogen meekijken hoe een jonge kiwi van 7 dagen voor de eerste keer met vast voedsel gevoed werd. De verzorger van de, uit kunstmatig uitgebroede kiwi-eieren, vertelde met volle overgave en enthousiasme. In het wild overleeft slechts 10% van de jongen, doordat deze uit het nest worden gehaald door vooral de stoats (soort marter) en katachtige roofdieren. Met 7 dagen worden de jonge kiwi’s aangeleerd zelfstandig te eten (wat bij deze gelukt is). Met ca. 30 dagen worden ze dan in het ‘wild’, Mt Bruce, uitgezet.

Masterton is het centrum van de schapenteelt en naarmate je meer naar het noorden gaat, wordt de schapenteelt steeds vaker ingewisseld voor wijnranken. Dit is een belangrijke bron van inkomsten ook voor dit gedeelte van NZ. Ter hoogte van Hastings en Napier is de grote bron van inkomsten de fruitteelt. Je ziet overal appel- en kersenbomen. Heerlijk die dikke donker rode kersen, lekker zoet en sappig. Dorienogaantoe, zijn hier net zo duur als bij ons. 15 dollar voor een kilo en ze waren zo op… Een voordeel dit jaar (2011) twee keer genieten van de kersenoogst. Trouwens de appels, kiwi’s (vrucht en niet de vogel!!) zijn hier ook overheerlijk. Het was weer een gezellig dagje met flauwe grapjes waarbij Jacqueline haar bekende slappe lach kreeg. (Voor de kenners die weten wat dan gebeurd!)

Dagje Napier (zwarte dag voor Nieuw Zeeland)
Onze insteek was vandaag, 22 februari bij 26 graden weer een heerlijke dag, een wandeling te maken naar Cape Kidnapped echter daarvoor moet het eb zijn en toen wij arriveerden bij de startplaats was het vloed met een zeer robuuste golfslag. Dan maar later in de namiddag na het bezoek aan de oceaanaquarium. In dit aquarium, je kunt het al raden, zijn alle levende wezens van de oceaan te zien. Je loopt zelfs door een tunnel en de haaien zwemmen over je heen. Door het donkere in deze tunnel vond ik het wel een beetje beangstigend in tegenstelling tot Math.

Toen we een uur later door het centrum liepen hoorden wij in een winkel dat in Christchurch weer een hevige aardbeving van 6.3 was geweest. Het was duidelijk te merken aan de stemming onder de bevolking. Tot nu toe 65 doden en een groot gedeelte van Christchurch zou helemaal beschadigd zijn. Dat was wel even schrikken. Nog geen 2,5 week geleden zijn we in de genoemde stad geweest. Vakantiegangers zitten nu vast want het vliegveld is gesloten. Hulp uit heel Nieuw Zeeland en zelfs Australië is onderweg naar het rampgebied. We kwamen in gesprek met Nieuw Zeelanders die ons vertelde dat dit in NZ vaker voorkomt. Napier heeft in 1931 de laatste grote beving gehad. Dit hadden we net gelezen in onze reisgidsen. En de prachtige Art Deco gebouwen, die na de beving zijn gebouwd, hebben we vanmiddag bewonderd. Deze Kiwi’s waren in de jaren 80 geëmigreerd naar Nederland en zijn na een verblijf van 6 jaar weer terug gekomen naar NZ. Hij is schoenmaker van beroep (hakkenbar) waar Math even een naadje van zijn schoen heeft laten maken. Wij hopen dat we geen beving meemaken tijdens ons verblijf. De wandeling bij de Cape Kidnapped hebben we uiteindelijk ingeruild voor een strandwandeling op de Marine Parade. De beving in Christchurch blijft vandaag toch in ons hoofd spoken.
Morgen reizen we door naar Lake Taupo en hopen we dat we deze minor stemming een beetje kunnen vergeten en Christchurch niet al te veel last van de naschokken zal hebben.

• 22 Februari 2011 - 09:08

Annemiek Van Golstei:

goed om te horen dat het goed met jullie gaat. In nederland was het vanmorgen uitgebreid op het nieuws, de aardbeving.
    nog veel plezier en hoppelijk voor jullie geen ernstige natuurverschijnselen op jullie pad

• 22 Februari 2011 - 09:12

Marike:

Hallo Math en Jaqueline,

Goed om te horen dat het goed met jullie gaat, behalve jullie stemming dan. Het is toch even schrikken hier als je die berichtgeving hoort en weet dat jullie daar zitten! Even voor jullie plezier dan; Het is hier vannacht min 10 geweest en we hebben geluk als het vandaag boven 0 uitkomt. Morgen krijgen we regen en natte sneeuw! Dus geniet maar lekker daar en doe voorzichtig!

Marike

• 22 Februari 2011 - 09:56

Thibault:

Lijkt me inderdaad erg vreemd als je een paar weken geleden zelf in Christchurch was...

• 22 Februari 2011 - 15:30

Phily:

Hoi Math en Jaqueline

Gelukkig is alles goed met jullie. Toch raar zo'n berichten. Snel je gedachten ergens anders op focussen.

• 22 Februari 2011 - 15:32

Peter En Henny:

Toen ik het net op het nieuws zag ben ik gauw de computer gaan opstarten om te kijken waar jullie nu zitten. Gelukkig een eind verder. Ik kan me voorstellen dat dit eventjes jullie reis beïnvloedt. Geniet er verder van.

• 22 Februari 2011 - 17:15

Wiel En Mia:

ben ook gaan kijken waar jullie waren,maar kon me nog de overtocht herinneren wat ik vanmorgen gelezen had.maar ja toch spannend,fijne voortzetting van jullie trip.Mia.

• 22 Februari 2011 - 17:40

Yvonne Holsgens:

Hallo vakantiegangers.
    Ik dacht, ik ga maar eens effe checken waar die twee zich bevinden.
    Zo te horen (lezen) vermaken jullie je uitstekend.
    Erg voor de bevolking va Christchurch dat er een aardbeving is.

Hopelijk valt het mee en komen er niet nog meer.
    Verder wens ik julie nog veel plezier en geniet er maar lekker van.
    Tot later...Yvonne xxx

• 23 Februari 2011 - 08:12

Cas & Ingrid:

We waren behoorlijk geschokt toen we hoorden van de aardbeving. Ook wij zijn in Christchurch geweest en kunnen ons helemaal voorstellen wat er gebeurd is. Triest triest triest.
    In Taupo hebben we, toen wij er waren, 's nachts een lichte aardschok gevoeld. Laten we hopen dat jullie dit niet hoeven mee te maken, want een aardbeving/schok is absoluut niet grappig (denk maar aan de Limburgse aardbeving van 1992).
    Heel veel plezier verder! Kia Ora!

• 23 Februari 2011 - 10:17

Gert:

Heb zojuist naar een filmpje gekeken over Christchurch. Heftig om te zien. Het krijgt nu een andere lading omdat jullie er vandaan komen. Gelukkig ben je er tijdig weg. Ik hoop dat je snel weer kan genieten van je vakantie en dit even kan vergeten. Hoe was Lake Taupo. Herken je de omgeving uit de film: the Lord of the rings? En natuurlijk de Huka Falls. Volgens internet de meest bezochte en gefotografeerde bezienswaardigheid van Nieuw Zeeland, dus die moet je natuurlijk hebben gezien. Ik ben benieuwd naar de foto's.

• 23 Februari 2011 - 23:32

Gert :

Even ter info: het sneeuw bij ons!!
    ( 0.30 uur)